Srbija

Vlast od Niša pravi rezervat sa besmislenim naplatnim rampama

Piše: Marko Smiljković

Beogradski glas – Vlast u Srbiji stalnim novinama u saobraćaju vrlo predano i pedantno ispituje uračunljivost i strpljenje Nišlija. Najnoviji „hit“ je da se u ovom gradu ubrzano grade četiri naplatne rampe na sva četiri ulaza u grad odnosno izlaza iz njega?! 

Prema najavama iz „Puteva Srbije“, to se čini da bi se navodno ubrzao saobraćaj kroz Srbiju, a nakon uklanjanja postojećih naplatnih rampi „Doljevac“ i „Nais“. To je potvrdila i nedavno boraveći u Nišu Zorana Mihajlović, ministarka saobraćaja, koja je predstavila rampu „Nais“ kao usko grlo auto-puta kroz državu sa severa ka jugu. 

Na društvenim mrežama, za kafanskim stolovima, na sedeljkama ovaj potez se komentariše kao krajnje besmislen jer se naplatne rampe grade u takoreći naseljenim mestima. Nije čudo što se prepričava da Niš postaje geto ili neka vrsta indijanskog rezervata kroz koji da bi prošao, u njega ušao ili i iz njega izašao – moraš da platiš putarinu. 

Nišlije u stvari najviše boli to što ne znaju koliko je ovo bolan potez po njihove novčanike. Znaju da je loše, ali ne znaju koliko je loše jer se zasad grade rampe, a niko iz vlasti ništa precizno ne objašnjava. 

Ne zna se da li će i koliku putarinu plaćati oni koji stanuju preko rampe a svakodnevno dolaze na posao u Niš, ne zna se da li će putarinu plaćati privatnici-distributeri koji svakodnevno voze hleb, mleko, pivo, potrošni materijal u selima oko Niša – ne zna se ništa. 

Jedino je poznato, a to je da će niški novčanici da ciknu. Koliko, čuće se! 

Gradonačelnik ćuti po običaju

To su ti potezi u niškom saobraćaju, gde vlast nagovara narod da je to „dobro“, a na kraju se slomi o leđa Nišlija. Tako je bilo sa otimanjem aerodroma, tako je i sada. Vlast će ubeđivati Nišlije da je dobro da plaćaju ulaz i izlaz iz grada, po ma kojoj ceni.

Naplatne rampe se, dakle, grade kod sela Malča (Malčanska petlja), Matejevac, kod Kazneno-popravnog doma, a biser svih bisera je naplatna rampa kod stanice „Jugopetrola“, koja će na nekih četiri-pet kilometara biti udaljena od centra grada?! 

Tako će Niš biti omeđen, kako rampe već nazivaju, „graničnim kamenjem“, a o svemu tome, kao i na još milion pitanja koja ova gradnja nosi sa sobom aktuelni gradonačelnik Darko Bulatović izbegava da odgovori. Verovatno zato što i njemu nije jasno „na čemu je bio projektantski tim“ dok je crtao auto-putnu mapu oko Niša.  

„Putarina na novim naplatnim stanicama će se plaćati prema važećem cenovniku putarine donetim u skladu sa Zakonom o naknadama za korišćenje javnih dobara. Za građane Niša koji žive u određenim delovima grada postojaće mogućnost uvođenja ’gradskih karata’ po ugledu na modele koji se primenjuju u Beogradu za stanovnike opština Mladenovac, Sopot i Grocka, kao i u Novom Sadu za stanovnike opštine Kovilj“, objasnili su nedavno u „Putevima Srbije“, ali nisu naveli ni koliko će koštati ta takozvana gradska karta.

Danijel Dašić, građevinski inženjer i predstavnik nevladine organizacije „Nacionalna koalicija za decentralizaciju“, na početku razgovora za „Beogradski glas“ daje vrlo jednostavnu ideju.

‒ Ako je „Nais“ usko grlo, pa proširi tu istu naplatnu rampu, nemoj da gradiš četiri nove čije je postojanje potpuno besmisleno – kaže Dašić, koji se takođe čudi neverovatnim rešenjima preduzeća „Putevi Srbije“, ali i nadležnom ministarstvu i ministarki.

‒ Jedan profesor je jednom rekao da građevinsko projektovanje čine zdrav razum, logika i mnogo matematike. Gradnja ovih naplatnih rampi oko Niša nema prva dva segmenta, a za matematiku ne znamo jer nemamo računicu ispred sebe – priča Dašić i primećuje da oko ove vrlo važne teme nije bilo nijedne javne rasprave na kojoj bi se Nišlije obavestile šta ih čeka.

I zaista je sve sada na govorkanjima, čak i da vozači automobila sa niškim tablicama neće plaćati putarinu, ali šta onda sa hiljadama raznih vozila koja su kupljena preko beogradskih lizing kuća i nose BG tablice, a u Nišu funkcionišu? Šta sa tek registrovanim vozilima koje Nišlije kupe u drugim gradovima?

Atak na džep i slobodu kretanja

‒ Radi se o tome da budžet mora da se puni, a pare iz kredita moraju da se potroše i sada traje taj proces da bi se bilo na nuli. Mogla bi da se napravi jedna nagradna igra s pitanjem „šta žele ovim „Putevi Srbije“? Smešno je i objašnjenje „sve ovo se gradi da bi se nesmetano odvijao saobraćaj od Horgoša do Preševa“. A onda naprave na nekoliko kilometara ne jednu nego dve naplatne rampe i to na kraku prema Bugarskoj! Pa da l’ toliko ne znaju da se do Preševa ne ide preko puta za Bugarsku?! Ono, istina, može i tako da se stigne, ali je mnogo daleko. Stvarno ne znam kako da komentarišem ovaj projektantski potez. U dugoj karijeri ovako nešto nikada nisam video – priča Dašić, napominjući da se u ovom slučaju apsolutno nije mislilo kako će Nišlije to da podnesu.

On dodaje da je tu i pitanje poskupljenja gradskog prevoza „jer 60 odsto auto-prevoznika u Nišu potiče iz Beograda i voze putnike autobusima koji imaju prestoničke tablice. – Ako oni plaćaju putarinu svakodnevno, sigurno da će i karte biti skuplje – zaključuje naš sagovornik.

Prava sprdnja sa ovom gradnjom naplatnih rampi pokazuje se posle mišljenja da Nišlije već plaćaju kroz porez novac za gradnju novih puteva, a sada će da plaćaju korišćenje onog što su sami izgradili. 

Branislav Jovanović, dugogodišnji direktor Direkcije za izgradnju grada, koji je žestoko napadan ali i hvaljen za vreme višegodišnjeg vršenja vlasti, danas je kao opozicioni odbornik grupe „Niš moj grad“ objavio saopštenje medijima u kojem je rekao da ove rampe nemaju nikakvog smisla.

‒ Postavljanjem naplatnih rampi oko Niša izvršen je još jedan atak ne samo po džepu nego i na slobodu kretanja građana. Za razliku od drugih gradova koji ovaj vid torture još nisu osetili, za Nišlije će biti luksuz da svojim vozilima idu iz jednog u drugi deo grada jer će plaćati putarinu, s obzirom na lokaciju postavljenih naplatnih rampi. Najviše će biti pogođeni poljoprivrednici i privrednici, a o tome kakve će se gužve stvarati u gradu, suvišno je i da se priča, kao i o zagađenosti koja će biti mnogo veća, iako je već najveća u Srbiji – primećuje Jovanović.

Jovanović kaže da je u doba Turaka i tvrđava imala četiri kapije, a sada Niš postaje rob novim dažbinama kojima, kako kaže, gradsko rukovodstvo puni republičku kasu.

Ono što i Dašić primećuje jeste da će opet „proraditi“ takozvani atarski putevi, tako da će svi oni koji žele da izbegnu plaćanje putarine moći da se provlače kroz jaruge, bogaze i blato po naseljima kako bi zaobišli rampe i gradsku gužvu. 

Projekat je katastrofa

Dašić kaže da stare Nišlije znaju da su postojale parcele pored „Naisa“ za neko eventualno proširenje nekad i da su nekada srpski arhitekti jasno videli sliku budućnosti, ali da je sada to sve odbačeno.

‒ Znamo zašto Nišlije pate zbog te četiri rampe. Nije samo novac u pitanju. Zna se da se gradi zaobilaznica oko Beograda i jasno je da je možda normalno to tamo staviti, ali ne na svim izlazima iz Beograda, nego na jednom mestu gde bi vozač do granice mogao nesmetano da putuje. Ovako, sada, niko ne brine kako će Nišlije da putuju s jednog dela grada na drugi, a svi putnici iz Beograda i sami Beograđani imaju čak 60 kilometara besplatnog puta, sve do Velike Plane. Nema nijedne naplatne rampe. I sada Nišlije imaju taj osećaj da nekome čiji ti glasovi znače daješ besplatan put, a nekome naplaćuješ izlaz iz grada. Ali to su predrasude, a projekat je katastrofa – komentariše Dašić.

Staljinov palac i niške rampe

Gradnja četiri naplatne rampe na ulazima u grad Dašića podseća i na jednu dosetku koja se dugo prepričava na Građevinskom fakultetu u Nišu.

‒ Trebalo bi da i danas sibirska pruga stoji sa tom zavijenom krivinom za koju dugo niko nije znao čemu služi. Naime, arhitekti su se raspravljali kako i gde iscrtati trasu najduže ruske pruge zbog nekih geoloških problema. Dok je Staljin razmišljao da li da ih strelja ili ne, on je uzeo lenjir i povukao liniju na karti. Pošto nije bio građevinac, on je prevukao liniju i oko svog palca kojim je držao lenjir tako da je taj crtež sa malom zaobilaznicom i napravljen kako ga je on iscrtao. Legenda ili ne, nema veze, ali ovaj projekat me podseća na tu priču – kaže Dašić pomalo u šali. 

Direktno

Dobra vest

Naslovna za sredu 25. 03. 2020.

Loša vest

Uzbunjivač