Srbija

„Zatvorena naplata“ putarine bušna k’o sito: Nišlije u rezervatu, za svoje pare

Piše: Marko Smiljković

Beogradski glas – Ništa se kao glupost jasnije ne vidi, a što se ovih dana može reći za četiri naplatne rampe oko Niša, od kojih su dve otvorene nedavno. O ovim „graničnim prelazima“, kako ih mnogi u Nišu zovu, mogao bi da se napiše feljton o neplanskoj gradnji. Smisao rampi je poznat, verovatno, samo „Putevima Srbije“, graditeljima ovih simbola bahatosti koji su omeđili Niš, a građane stavili u jednu vrstu modernog rezervata.

Zbog svih propusta, a ima ih nekoliko, nevladina organizacija „Nacionalna koalicija za decentralizaciju“ podnela je pritužbu na rad inspektora koji sve primedbe nije evidentirao i prijavio nadležnima da ne bi došlo do raznih promašaja u gradnji.

Kroz Niš preko Skoplja

„Putevi Srbije“ su, očigledno bez ikakvog plana, oko grada izgradili četiri naplatne rampe, pokušavajući da naprave takozvani zatvoreni sistem naplate putarine. Sada se vidi da je sistem „rupičast“. Oko naplatne rampe „Niš sever“ podigla se najveća halabuka jer se takoreći nalazi u gradskoj sredini. Pored nje napravljene su rampe u naseljima Novo selo, Matejevac i Malča. Zasad su puštene rampe „Novo selo“ i „Niš sever“ na pravcu prema Beogradu.

Najveći propust kod naplatnog punkta „Niš sever“ jeste to što vozač koji krene iz Niša do poznatog hotela „Nais“ i plati putarinu može da se vrati istim putem, ali moraće za to da plati 1.860 dinara, odnosno, punu cenu kao do Beograda i nazad, bez obzira na to što se po vremenu na karticama vidi da se taj put ne može preći ni mlaznim avionom. To je najveći tehnički propust graditelja ‒ „zaboravili“ su hotel „Nais“.

Postoji i zaobilazni pravac preko Koridora pri povratku iz „Naisa“, a to je da vozač ne skrene na put kojim je došao nego da nastavi za Skoplje (?!), a onda mora da skrene na ulaz „Niš jug“, gde će ga putarina koštati 20 dinara na naplatnoj rampi u naselju Novo selo.

Za ovako komplikovano putovanje, koje smo i lično proverili, vozač mora da ponese kompas i papirče sa ucrtanim rampama jer mu „Gugl maps“ neće pomoći. Na tim mapama nema rampi. A u najgorem slučaju da se raspita kod konobara u hotelu ili na obližnjoj benzinskoj pumpi kako stići drugim pravcem do Niša, odnosno, ne istim putem, kako bi se izbeglo plaćanje 1.860 dinara putarine.

Slikovito rečeno, od kapije simbola Niša – Tvrđave, do hotela „Nais“ regularnim saobraćajnim putem preko Koridora 10 potrebno je preći 27,2 kilometara kako bi se ponovo došlo ispred ovog istorijskog spomenika. U tom slučaju putarina košta 20 dinara. U suprotnom, ako građanin ide istim putem kojim je i došao, preći će 12 kilometara (od Tvrđave do hotela i nazad), proći kroz rampu „Niš sever“ i platiti 1.860 dinara. Hotel „Nais“ je od centra grada udaljen sedam-osam kilometara.

Uz sve to, ako se ide iz Niša do ovog hotela, postoji takozvani Čamurlijski put prema Aleksincu, odnosno Nišu, čiji se deo adaptira ovih dana, a koji predstavlja još jednu rupu u zatvorenom sistemu naplate. Kada on proradi, teško će vozači biti sprečavani da ga koriste, mada u razvijenim zemljama za glavne puteve uvek postoji alternativa bez naplate putarine, kao, na primer, u Grčkoj. 

Inspekcije ćute

Danijel Dašić iz „Nacionalne koalicije za decentralizaciju“ (NKD) kaže da je takozvana pritužba protiv inspektora podneta, ali da se neće tu stati jer „sva institucionalna borba dolazi u obzir“.

‒ Objašnjenje za četiri rampe bilo je da se protok saobraćaja od Horgoša do Preševa ubrza. Plan, još osamdesetih godina, bio je da se u budućnosti proširi naplatna rampa „Nais“ jer za to ima uslova, a ne da se grade dodatne četiri rampe i ukloni „Nais“. Sve četiri rampe nisu planirane prostornim planom, pa zato nisu ni ucrtane. Dobio sam odgovor da su previše sitne pa nisu mogle da se ucrtaju?! I još nešto, kako će da reše problem na naplatnim rampama „Matejevac“ i „Malča“, ne znam, budući da vlasnička struktura parcela još nije rešena, a „Srbija putevi“ su dobili nekakvu dozvolu za gradnju?! – objašnjava Dašić.

Jedna od stvari koja nije regulisana jeste i to što Nišlije koje imaju gradsku kartu moraju da plate ako, na primer, izađu na „Niš sever“ i hoće istim putem da se vrate.

Možda najveći problem jeste to što se stvaraju ogromne gužve u širem centru Niša. Sada svi koji su ranije zaobilazili gužve i iz naselja u naselje išli auto-putem to čine gradskim saobraćajnicama, tako da se vožnja svela na stajanje na semaforima jer se odjednom veliki broj automobila slio u grad.

Ljudi iz „Srbija puteva“, koji bi trebalo da odgovore na ova pitanja, nisu su oglašavali, a jednom mediju su rekli „da je sve u redu i da je sistem naplate zaista zatvoren“?!


Zašto je „Nais“ toliki problem?
Na spektakularnom otvaranju obnovljenog hotela „Nais“, kako smo ranije zabeležili, bio je veliki deo članova aktuelne „političke elite“, kao što su Željko Mitrović, direktor „Pinka“ (koji je čak igrao na stolu), ministar Dragan Antić, gradonačelnik Jagodine Dragan Marković Palma, od estradnih ličnosti Zdravko Čolić, a na čelu cele te bulumente bio je predsednik Srbije Aleksandar Vučić.

Restoran hotela „Nais“ je takoreći postao oficijelno mesto okupljanja, na kom se organizuju veselja u Nišu. Tako su mnogi niški ugostitelji „ciknuli“ pred Novu godinu, kada im je iz nekoliko niških preduzeća saopšteno da moraju (po naređenju) da idu i slave ovu „svetkovinu“ baš u „Naisu“, a ne u kafanama gde su već najavili veselje.

Kako će se sada, posle puštanja rampi i svih propusta, „oprati“ čelni ljudi iz „Srbija puteva“, čuće se!

Ceo tekst pročitajte u štampanom izdanju Beogradskog glasa!

Direktno

Beogradski glas

Dobra vest

Naslovna za sredu 12. 02. 2020.

Loša vest

Uzbunjivač

Beogradski glas

Podržite nas. Lajkujte našu Facebook stranicu

 

Like!