Srbija

Konkurs za medije u Nišu – šlag na torti beščašća: Milioni za predizbornu podršku

Piše: Marko Smiljković

Beogradski glas – U Nišu i na jugu Srbije niko ni u snu nije pomislio pre raspisivanja konkursa za medije da će skoro tri četvrtine od neverovatnih 79 miliona dinara otići u ruke dvema porodicama usko povezanim sa aktuelnom vlašću.

Komisija za dodelu sredstava odlučila je da su projekte toliko dobro napisali Radomirovići koji imaju RTV „Belami“ i „Narodne novine“, a „ TV Zona plus“ je u vlasništvu sina aktuelnog šefa Bezbednosno-informativne agencije Bratislava Bate Gašića. To svakako ne znači da je šef srpskih bezbednjaka dobio novac iz gradskog budžeta, ali mnogi se pitaju kako da baš ova regionalna televizija dobije ogromnih 14 miliona dinara?!
Ove dve porodice dobile su nešto više od 57 miliona dinara, dok kuće koje pokušavaju da prežive na medijskom nebu nisu dobile ništa, ili crkavice koje će im pojesti porez.

Kako je kabinet gradonačelnika Niša objavio, RTV „Belami“, na čijem je čelu Vidosav Radomirović, dobila je za projekat 13,5, a „Narodne novine“ 12,5 miliona dinara. Na ovom konkursu tri miliona dinara dobila je agencija „Deni video“, a na čijem čelu je zakonska zastupnica RTV „Belami“!?! Tu nije kraj.

Niška televizija čiji je direktor Radomirović dobila je fantastičnih 14,4 miliona dinara.

Članovi komisije u Nišu – Zoran Veličković, Srđan Conić, Aleksandar Stanojević, Marina Dimitrić i Aleksandar Simić – posle više sastanaka odlučili su da Radomirovići toliko dobro pišu projekte da su inkasirali čak 43 miliona dinara.

Iz budžeta grada plaća se predizborna kampanja

Pre raspisivanja konkursa bilo je govora da se suma od 79 miliona priprema za medije koji će u predizbornoj kampanji veličati uspehe vlasti. Niko tu nije mnogo pogrešio. To se čak i obistinilo. Oni koji su dobili najviše novca uradiće projekte koji su dobili novac na konkursu, ali će troškovnik verovatno biti takav da će „neka para“ ostati i za realizovanje i emitovanje spotova i slično.

To potvrđuje i Ivana Petrović, suvlasnik „Siti radija“ i jedna od predstavnica Nezavisnog udruženja novinara (NUNS) u Nišu. Ovaj medij nije naklonjen vlastima niti opoziciji i pokušava da objektivno informiše javnost.
„Simptomatično je da su u izbornoj godini iznosi mnogo veći nego inače. Ali time ne bi trebalo da se bave novinari nego tužilaštvo. Posle pet godina sufinansiranja projekata može se reći da se taj način pomaganja medijima potpuno obesmislio. I sve to nije slučajno. Ovaj konkurs u Nišu je jagoda na šlagu beščašća. Tri godine se događa jedna te ista praksa da se biraju jedni te isti ljudi u komisije, odnosno, troje istih od petoro članova. Oni dolaze iz istih organizacija. Šta to znači? To znači da Grad Niš namešta te konkurse. Ove godine otišlo se predaleko u drskosti. Da li se tim novcem plaća kampanja? Da. Mi makar možemo da sumnjamo da se iz budžeta Grada plaća predizborna propaganda“, kaže Petrovićeva.

Doderović: Novinarstvo umrlo – davaćemo mu 40 dana i jesti žito

Niški novinar Milorad Doderović, član Izvršnog odbora Udruženja novinara Srbije, bio je do sada član u četrdesetak komisija za dodelu sredstava i kaže da u ovoj poslednjoj podeli nema ničeg čudnog, budući da se to i očekivalo.

„Novinarstvo je definitivno umrlo. Da li ćemo da mu dajemo 40 dana i iznosimo žito, videćemo. Ja tu ne vidim ništa novo. U poslednje vreme se prvo prekrstim u razgovorima, pa počnem da branim te ljude koji dobijaju toliki novac. Svako bi uzeo te basnoslovne sume ako ima budala koje će da mu daju. Ja sam bio u komisijama jer sam hteo da učestvujem u toj raboti da bih sprečio takve nakaradne podele, ali nisam baš nešto uspeo. Jasno je tu šta se događa. Onaj ko dobije najviše para oseća se kupljenim od lokalne samouprave. Onda tu ima i korupcije. Ja sam odbio nepristojne ponude da ’dobijem 10 odsto a da proguram neki projekat’, ali ko mi tvrdi da neki moj ’kolega’ nije prihvatio“, priča Doderović.

On kaže da se ne dešava retko da se članovi komisije dogovaraju tako što obe strane otvore, na primer, PR agencije. Onda, kako priča, jedan član u nekom gradu glasa za projekat svog kolege u drugom gradu i obrnuto, što je, dodaje on, jedan vid kriminala.

„U komisije se vrlo pažljivo biraju ljudi koji mogu da dobiju nešto. Da im se zaposli sin ili ćerka, da imaju neku privilegiju. I to svi znaju. Srbija je mala zemlja, sve se zna, ali niko ne reaguje. Niko ništa ne može da dokaže, a opet se velike sume tu okreću. I što je najgore, medijska strategija je tako napisana da gradonačelnik i veće mogu da koriguju sume, gradonačelnik uopšte ne mora ni da raspiše konkurs. Zakon ne propisuje nikakvu odgovornost, makar moralnu“, komentariše Doderović.

Pare dobila i žena direktora „Tržnice“

Na niškom konkursu pojavili su se i mediji koji su bliski vlastima, a nisu dobili očekivano velika sredstva. Među njima je TV „Kopernikus“, koji predvodi aktuelni šef niških naprednjaka Zvezdan Milovanović. Njegova televizija je dobila „samo“ 3,5 miliona dinara iz gradskog budžeta. U toj grupi mogu se prepoznati i sitniji medijski poltroni kojima je zanimanje novinar i vlasnik medija – prvo! U Nišu ovu grupu snishodljivih poltrona prema vlastima predvodi izvesni mlađi čovek koji ima radio-stanicu i internet portal, a koji je dobio „samo“ 2,5 miliona dinara.

Jedna od stavki koja je zaprepastila mnoge radnike u medijima jeste to da je 1,1 milion dinara dobila firma „Klaudkod“ (Cloudcode). Ova firma ima upravljačka prava nad internet sajtom „Niški portal“ (osnovan 2016), čija je vlasnica supruga aktuelnog direktora „Tržnice“ koja upravlja pijacama, Gorana Đorđevića (SNS). Dakle, medij koji je apsolutno „nevidljiv“, koji prati nekolicina rodbine, dobio je više para od medija koji se trude da opstanu objektivno izveštavajući javnost.  

Pare za podobne, novinarima se pale automobili

Dušan Ostojić, aleksinački novinar i stomatolog kome je 29. maja pred ponoć zapaljen automobil, kaže da je ovaj preteći i kriminalni čin mnogo uznemirio njegovo dvoje dece i porodicu, ali i komšije. Oko ove pretnje angažovana je aleksinačka i niška policija, ali zanemarljiv broj medija koji su na konkursu dobili najviše novca nije propratio ovu ozbiljnu pretnju novinaru. RTV „Belami“ nije imao prilog o ovom događaju, dok je TV „Zona plus“ objavila kratku vest o nedaći pomenutog novinara.

„Zajedno s policijom došli smo do zaključka da ova paljevina nema nekih privatnih uzroka već samo moj aktivizam i moje brkanje prstom u oko nekim ljudima koji su na vlasti ili oko nje. Jednostavno, ja kao stomatolog nemam nezadovoljnih pacijenata, nemam sudske sporove oko imovine, svađe s komšijama i slično, tako da su tekstovi jedini razlog. Cela porodica i prijatelji su mi pod stresom jer ne znamo šta će sledeće da se dogodi, ako se, ne daj bože, dogodi“, kaže Ostojić.

On dodaje da je u ovom mestu mnogo nepravdi koje lokalni moćnici žele da stave pod tepih.

„Nije lako u malom mestu baviti se temama koje su uperene protiv vlasti. Lakše je novinarima u većim gradovima. Ovde te svi znaju. Nepravde je zaista mnogo, i kada radiš neku temu svi te gledaju s podsmehom. Onda, kad njih pogodi neka muka dolaze kod mene da bi se požalili i ustanove koliko je sistem korumpiran i koliko su moćnici povezani“, priča on.
Dušan Ostojić, dugogodišnji saradnik internet portala Aleksinac.net, važi za novinara koji je prst u oku sadašnjem režimu, ali i predstavnicima bivšeg režima u Aleksincu, tako da je otvarao mnoge društveno-političke teme i sumnje u malverzacije lokalnih moćnika.

On napominje da je jedna od tema krađa beba iz aleksinačke bolnice. Prenosio je neke podatke iz nacionalnih medija i dopunjavao ih je činjenicama iz svojih istraživanja. Jedan od podataka koji je objavljen na ovom portalu jeste da iz Centra za socijalni rad u Aleksincu dokumenta o usvojenjima od 1975. dо 1986. godine ne postoje.

Nedavna seča decenijskih stabala u pešačkoj zoni ove opštine takođe je bila njegova tema jer je veliki broj meštana Aleksinca zamerao opštinskim vlastima što su se odlučili na ovakav korak, a da bi obnovili šetalište.
U međuvremenu, policija je privela jednog momka M. M. (24) iz okoline Aleksinca, za koga se sumnja da je podmetnuo požar u vozilu. Ostojić kaže „da mu ne zna ime, ali ni da mu oči nikada nije video“, što znači da se iza njega krije naručilac.

Ukoliko se poslednjim konkursom za medije i paljenjem vozila pozabavi nadležno tužilaštvo, ali na pravi način, možda će neko i pomisliti da ima nade da se spasi novinarstvo, kako ovom esnafu ne bismo pripremali parastose.


Direktno

Beogradski glas

Dobra vest

Naslovna za sredu 04. 12. 2019.

Loša vest

Uzbunjivač

Beogradski glas

Podržite nas. Lajkujte našu Facebook stranicu

 

Like!