Srbija

Fijasko „Er Srbije“ u Nišu

Beogradski glas – Aerodrom „Konstantin Veliki“ u Nišu, napravljen 1986. gradskim parama, „otela“ je država prošle godine, pa je od gradskog postalo republičko javno preduzeće. U Nišu su prošle godine održavani protesti, na kojima se okupljalo i po 5.000 građana, a koji su pod parolom „Ne damo aerodrom“ jasno stavljali do znanja da su protiv davanja piste, zgrade i ugovora s kompanijama koje jeftino naplaćuju letove. Ništa nije pomoglo. Na sednici Skupštine grada podigli su ruke naprednjaci, socijalisti i njihovi „repići“ i ’ladno dali ono za šta su isključivo Nišlije sakupljale novac.

„Konstantin Veliki“ je upravo objavio podatke o poslovanju, koje vlast kvalifikuje kao sjajne, a stručni ljudi kao katastrofalne. Izveštaj otkriva i motiv „otimanja“ aerodroma: Nišlije i lou kost (jeftine) kompanije smanjivale su zaradu „Er Srbije“, trebalo je likvidirati konkurenciju.

Bojan Avramović, nekadašnji direktor Regionalne razvojne agencije „Jug“, koja je direktno upravljala aerodromom dok je bio u gradskom vlasništvu, kaže da je iz republičkog budžeta samo u julu ove godine država platila 4.500 praznih mesta u avionima „Er Srbije“! Pod njihovom upravom, niški aerodrom zabeležio je i godišnji rekord od 300.000 putnika.

– Borba koju smo izgubili za niški aerodrom traje od 2016. godine. Znate li šta znači kada su takse na „Nikoli Tesli“ 30, a na „Konstantinu Velikom“ tri evra? Autobusi su dovozili ljude iz Beograda da po jeftinim, takoreći bagatelnim cenama putuju u Evropu „Rajan erom“ i „Viz erom“. Sve dugove smo vratili i krenuli da pravimo dobar posao. To je bio bum u regionu. Letite u srce Evrope za 18 evra! – priča Avramović.

Nekada je bio istaknuti član Srpske napredne stranke, ali usprotivio se naredbi s vrha, pa je danas nezaposlen.

– Kada se pogledaju nedavno objavljeni „uspesi“ Aerodroma „Konstantin Veliki“, vidi se da je velika budalaština bilo uvođenje subvencionisanih linija „Er Srbije“ sa niškog aerodroma. Avioni lete praktično prazni, a sve se nadoknađuje parama poreskih obveznika.

Zvanični podaci kažu da je broj putnika u julu porastao za 3.777, odnosno za 11,8 odsto u odnosu na isti mesec prošle godine. Niški vlastodršci tvrde da taj krupan uspeh ne bi bio ostvaren bez subvencionisanih linija „Er Srbije“ do evropskih destinacija.

– To što se iz republičke kase prazna sedišta plaćaju kao puna, niko ne spominje. Na tih šest linija, 30 povratnih letova, projektovano je 8.500 sedišta. Ako je i putovalo 3.777 putnika, to znači da je država platila 4.500 punih sedišta. To opet znači da je iskorišćenost na tim letovima 40 odsto. Veštački uspeh aerodroma u Nišu u stvari je potpuni fijasko – kaže Avramović.

Dodaje da će se prava mera katastrofalne politike Vlade Srbije po pitanju niškog aerodroma videti na kraju godine.

– Po mojim procenama, do tada će se iz kase narodnih para platiti između 150.000 i 210.000 praznih mesta u avionima „Er Srbije“ na linijama iz Niša – kaže on.

Početkom godine Vlada Srbije odlučila je da subvencioniše letove za 12 destinacija u Evropi iz Niša. Međunarodni konkurs je raspisan, a u aprilu je „Er Srbija“ proglašena za najboljeg ponuđača. Te letove bi svi poreski obveznici Srbije trebalo da plaćaju od jula ove do jula 2023. godine!

Hvaleći se podacima za juli 2019, Darko Bulatović, gradonačelnik Niša, i Dušan Knežević, direktor aerodroma, istakli su da pozitivni trendovi rasta broja avio-linija, putnika i robe prevezene u kargo saobraćaju, potvrđuju da je odluka o saradnji s Vladom Srbije i resornim ministarstvom i državnim institucijama bila opravdana i ispravna. Pravdali su ono zbog čega Nišlije masovno protestuju.

– Pokazalo se da su politikanske i potpuno netačne kritike da želimo da zatvorimo niški aerodrom i oteramo lou kost kompanije. Dolazak nacionalnog avio-prevoznika, koji je otvorio 12 novih linija, nije i neće oterati druge avio-kompanije iz Niša. Efekat je potpuno suprotan. Putnika i linija je sve više! Dokaz je i „Rajan er“, koji će 8. novembra početi da leti iz Niša za Maltu – rekao je Bulatović.

Knežević je istakao više od 35.000 putnika samo u julu, prognozirao 50.000 u avgustu i ispunjenje projekcije od oko 420.000 putnika na godišnjem nivou.

– Politička propaganda vlasti oko iznetih podataka prilično je naivna – smatra Mladen Jovanović iz Nacionalne koalicije za decentralizaciju, jedan od vođa protesta „Ne damo aerodrom“.

Dodaje da brojke u stvari pokazuju da je popunjenost letova „Er Srbije“ u Nišu vrlo slaba.

– Neprijatan je, u najmanju ruku, pokušaj Vlade da otera avio-prevoznike subvencionisanim linijama ka istim destinacijama. „Viz er“ je jednostavno udvostručio broj linija za Malme, a „Rajan er“ otvorio liniju za Maltu. To je bilo moguće isključivo zahvaljujući ugovorima prethodnog rukovodstva aerodroma i, na svu sreću po Nišlije, nije zahtevalo da se s tim složi Vlada Srbije. Veliki kapital pokazao se moćnijim od politike. To je apsurd političkog sistema Srbije, koji ne haje za tržišna kretanja. Verujem da ćemo već u septembru imati nove značajne poteze lou kost kompanija.

Jovanović ističe da ne bi trebalo zaboraviti da su glavni problemi otimanja aerodroma sasvim druge prirode.

– Grad i dalje duguje skoro devet milijardi dinara Republici za zemljište, koje mu je oteto preuzimanjem. Niški aerodrom nakon preuzimanja beleži finansijske gubitke prvi put u poslednje četiri godine. Nema investicija Republike u infrastrukturu aerodroma, ima samo obećanja političara. Ozbiljni problemi trenutno su samo zamaskirani subvencijama „Er Srbiji“.

Ceo tekst pročitajte u štampanom izdanju Beogradskog glasa!

Direktno

Beogradski glas

Dobra vest

Naslovna za sredu 17. 07. 2019.

Loša vest

Uzbunjivač

Beogradski glas

Podržite nas. Lajkujte našu Facebook stranicu

 

Like!