Reportaža

Van turističke rute: Istorija na četiri točka

Piše: Radenka Marković

Foto: Muzej automobila

Beogradski glas – Ovih dana navršilo se 116 godina otkada je u Beograd stigao prvi automobil. Bio je marke „neselsdorf“, a iz Beča je dovezen vozom. Bratislav Petković, pasionirani ljubitelj, kolekcionar automobila i vlasnik jedinstvenog Muzeja automobila u centru Beograda, precizno navodi kako je voz sa prvim automobilom u beogradsku železničku stanicu prispeo 3. aprila 1903. godine u 6 sati i 20 minuta, koštao je 12.000 kruna u zlatu, za šta je tada mogla da se kupi spratna kuća u Knez Mihailovoj ulici.

Uvezao ga je trgovac Boža Radulović, ali u Beogradu nije imao ko da ga vozi. Zato je sa automobilom stigao i mehaničar koji je obučio prvog srpskog vozača. Bio je to Sreta Kostić, po zanimanju fotocinkograf. Sigurna ruka koju je njegov posao tražio, priča Petković, ga je i preporučila za vozača.  

Pomenuti automobil, nažalost, nije sačuvan da bi bio jedan od modela u Muzeju automobila, ali zato jeste slika Srete Kostića pored „neselsdorfa“, kao i Sretina vozačka dozvola, prva u Srbiji, i još nekoliko njegovih ličnih stvari. Takođe i jedan drugi veoma važan automobil koji je on jedno vreme vozio. Reč je o francuskom „šaronu“ kralja Petra Karađorđevića.

Kokoške se legle u kraljevim kolima

Izgleda veoma lepo i u voznom je stanju, u šta je mogla da se uveri filmska i televizijska publika gledajući film i TV seriju „Kralj Petar Prvi“, u kojoj je automobil korišćen za snimanje.

Petkovića je stajalo puno truda da bi „šaron“ bio takav i uopšte postojao do danas.

– Našao sam ga u jednom selu u Bačkoj pre 50 godina. Bio je bačen i u njemu su se legle kokoške. Trebalo mi je pet, šest godina da ga dovedem u ovo stanje. Mnogo je pomoglo to što sam ga našao celog, pa je mogao da se sredi – priča naš domaćin.

I većinu drugih modela, a u Muzeju ih ima oko 50, nalazio je u lošem stanju, po otpadima ili garažama, gde su smetali njihovim vlasnicima koji su kupili nove automobile, a sa starim nisu znali šta će.

– Tako sam se ja nalazio u pravo vreme na pravom mestu. Sada za neke od automobila ne bih mogao da kupim ni četiri točka, a tada sam cele automobile dobijao za sitne pare. Evo ovaj beli BMW sam zamenio za televizor. Dao sam čoveku TV, a on meni auto. Ljudi su gledali samo da se ratosiljaju starih kola, a ja sam baš njih želeo – kaže Petković i dodaje da je skupljanje trajalo više od pola veka.

U Rakovici se pravila „formula“

Sastav automobila u Muzeju je takav da daje dobru sliku kako se razvijala automobilska industrija od početka 20. veka, kakav je u kojem periodu bilo tehnološki nivo, kakve su ideje imali inženjeri i dizajneri.

Najstariji automobil zapravo je trotočkaš, francuski „maro gardon“ iz 1897, a od četvorotočkaša „ford“ iz 1902. godine. Zaljubljenici u automobile ovde mogu da vide i jednu  lepu „lančiju lamdu“ iz 1925. godine, jedan od retkih „mercedesa 300C“ iz 1956, pa „jaguar MK2“ iz 1963. i brojne druge modele iz prošlog veka.

– Ovde je otprilike sve što se kotrljalo drumovima Srbije i Beograda od početka 20. veka. Najnoviji model koji se čuva u Muzeju je „ferari“ iz 1978. godine, ali i on je već star. Prešao je 40 godina. Ovde nema ništa novo, ja sam ovde spasavao žrtve progresa – ističe uz smeh Petković.

Među sačuvanim i izloženim modelima je i nekoliko „formula“. Jedna od njih napravljena je u Rakovici pre pola veka. Tada je postojala ideja da se i kod nas održava takmičenje jednoseda i otvori škola visoke vožnje, ali se sve, nažalost, završilo na prototipu te „formule“. Spasena je bukvalno sa otpada, ali jeste dobro svedočanstvo šta je srpska industrija, koja sada uglavnom pravi jednostavne stvari i delove, nekada mogla da napravi.

Ceo tekst pročitajte u štampanom izdanju Beogradskog glasa!

Beogradski Glas

Beogradski Glas

Leave a Reply

avatar
2500
  Subscribe  
Notify of

Direktno

Beogradski glas

Dobra vest

Naslovna za sredu 17. 07. 2019.

Loša vest

Uzbunjivač

Beogradski glas

Podržite nas. Lajkujte našu Facebook stranicu

 

Like!