Reportaža

„Liceulice“ – više od novina

Piše: Radenka Marković

Foto: E-stock Agency/Ivan Dobričić, „Liceulice“

Beogradski glas – Čitajući „Liceulice“ pomažete sebi, kupujući „Liceulice“ pomažete drugima. Ovaj slogan, pod kojim časopis „Liceulice“ na ulicama Beograda prodaje Svetlana Petrović, najbolje objašnjava njegovu suštinu. Kupovinom se pomaže drugima jer polovina novca koju kupci daju Svetlani i drugim prodavcima njima i ostaje kao zarada. A oni nisu obični kolporteri, već ljudi koji su skrajnuti sa tržišta rada i najteže dolaze do posla, pa im je svaki dinar dragocen. Kako kaže Milosav Marinović, glavni i odgovorni urednik magazina i direktor socijalnog projekta „Liceulice“, prodavci novina su ljudi kojima niko neće da pruži šansu a koji žele da rade i radom promene svoje teške životne uslove. Među njima su oni koji se najteže zapošljavaju, beskućnici, osobe sa smetnjama u razvoju, korisnici psihijatrijskih usluga, bivši zatvorenici.

Uz zaradu i druženje

Kada je Svetlana pre dve i po godine počela da prodaje novine, imala je više od 60 godina i sa toliko godina niko nije hteo da je zaposli.

– Dugo sam tražila posao, ali bez uspeha. Onda sam jednom slučajno kupila magazin „Liceulice“, svideo mi se i uključila sam se u prodaju. U međuvremenu sam se penzionisala, ali mi je penzija, nažalost, mala, pa mi je neophodan dodatni izvor prihoda. Novac koji zaradim od prodaje novina mi dobro dođe. Osim novca znači mi i to što se krećem i komuniciram sa ljudima – priča Svetlana.

Ona prodaje kod česme u Knezu kod „Servantesa“, kod Radio Beograda, Dvorane kulturnog centra. Kod česme se združila sa uličnim prodavcima sladoleda, kokica i napravila svoju malu uličnu mrežu.

Novine nudi mirno, odmereno, nije navalentna. Neko kupi, neko samo prođe. Od onih što kupe, neko kupi da pročita, neko samo da pomogne prodavcima.

– Jedan čovek sa Dorćola mi je sam priznao da novine kupuje samo da nama pomogne. Rekla sam mu da greši i da treba da pročita novine jer u njima ima veoma dobrih članaka.

Otuda i drugi deo njenog slogana za prodaju, koji kaže da čitajući „Liceulice“ pomažete sebi. On zapravo upućuje na retko kvalitetan sadržaj koji ove novine nude. Milosav Marinović objašnjava da sadržaj čine teme koje su retko prisutne u drugim medijima.

– Mi smo vrlo atipičan, progresivan magazin koji afirmiše i podstiče aktivizam u nekoliko ključnih oblasti kao što su ljudska prava, pre svega antidiskiriminacija, zatim ekologija, javni interes i javno dobro, odnosno politika, školstvo, zdravstvo, mediji i sloboda medija, i sve što zagađuje javni prostor ili ga kao javno dobro oduzima od nas građana. Naše pisanje se, u odnosu na druge, razlikuje po tome što mi, kako ja to često kažem, ne kopamo dublje rupu u kojoj svi sedimo. Nismo seli na dno rupe i ne vičemo u megafon kako smo kao društvo upali u rupu, već pokušavamo da izgradimo nekakve merdevine za izlazak iz te rupe. Svi znamo da je u oblastima koje sam spomenuo stanje uglavnom loše ili kritično, ali mi pokušavamo da pronađemo dobre primere i ako ih nema kod nas, ima ih napolju, i da afirmišemo ljude koji pozitivno deluju i imaju ideju kako bi se neke stvari mogle poboljšati i problemi rešiti – kaže Marinović.

Da sadržaj bude odličan, zaslužna je i mreža saradnika. Osim novinara, članova redakcije, tekstove pišu stručnjaci za razne oblasti iz Srbije i regiona, aktivisti, pisci.

Na početku, 2010. godine, štampano je svega par hiljada primeraka, a prodavano tek nekoliko stotina. Sada tiraž dostiže i 10.000 primeraka od čega se proda bar 9.000. Novine je u početku prodavalo dvoje, troje prodavaca, sada ih ima više od 100.

Pomoć ljudima bez posla

Nikoleta Kosovac, koordinatorka programa, ističe da je trebalo mnogo i truda i vremena da se za „Liceulice“ čuje i da se napravi velika mreža prodavaca.

– Sada je lakše doći do njih jer je „Liceulice“ vidljivije, za njega se više zna. Proteklih godina radili smo sa nekoliko stotina korisnika u Beogradu, trenutno imamo 120 prodavaca i preko njih se informacije o magazinu šire dalje i drugi saznaju kakve sve benefite prodavci ovde imaju osim što zarade prodajući novine. Sa njima rade psiholozi, socijalni radnici, stručnjaci koji su obučeni da se bave ovom kategorijom stanovništva, jer ovo nisu samo novine. Ovo je jedan mnogo širi pokret, svetski pokret koji se zove ulične novine, a nastao je iz potrebe da se pomogne ljudima koji najteže dolaze do posla.

Nikola Repec se u „Liceulice“ uključio pre dve godine. Spletom životnih okolnosti, mlad je otišao u penziju, ali od nje ne može da živi.

– Slučajno sam od poznanika čuo za ovo i došao da probam. Želeo sam dve stvari, da malo zaradim i da se družim sa ljudima. I jedno i drugo očekivanje mi se ispunilo. Za dva sata rada dnevno solidno dopunim svoju penziju, a stalno sam među ljudima, što mi mnogo znači – priča Nikola.

Prodavci, pre nego što izađu na ulicu, prođu kratku obuku kako da se ponašaju i suoče sa eventualnim neprijatnostima.

– Oni su ipak pomalo uplašeni, nesigurni i osetljivi, pa im je potrebna psiho-socijalna podrška i priprema kako bi izašli na ulicu – objašnjava Milosav.

Nikola kaže da nije imao ozbiljnijih neprijatnosti od prolaznika. Ponekad se desi da neko na njegovu ponudu da kupi novine, sročenu u rečenici „Liceulice – časopis o socijalnim temama, cena 200 dinara“, zašara očima ili prozbori neku ružnu reč, ali tek kada se odmakne. On na to ne obraća pažnju i nastavlja da mirno nudi časopis prolaznicima. Uvek se nađe neko ko kupi.


Ideja potekla od Branislava Trifunovića
Na ideju da se osnuju novine ovakve vrste došao je glumac Branislav Trifunović. On je, gostujući u Bratislavi sa predstavom „Posetilac“, video kako tamošnji ulični prodavci prodaju novine sličnog koncepta kao što je sada naše „Liceulice“. Posle pola godine Beograd je dobio svoje ulične novine, a one se odnedavno prodaju i u Novom Sadu.

Nikoleta Kosovac kaže da se ovaj program u svetu razvija poslednjih 30 godina i da u oko 30 zemalja izlazi blizu 130 različitih uličnih novina.

– Imaju različitu dinamiku izlaženja, neke izlaze nedeljno, neke mesečno ili tromesečno, ali je svima zajedničko da polovina novca od cene časopisa ide prodavcu, a druga polovina koristi se za štampanje novih primeraka magazina ili neke druge programe dodatne podrške.

Beogradski Glas

Beogradski Glas

Leave a Reply

avatar
2500
  Subscribe  
Notify of

Direktno

Beogradski glas

Dobra vest

Naslovna za sredu 17. 07. 2019.

Loša vest

Uzbunjivač

Beogradski glas

Podržite nas. Lajkujte našu Facebook stranicu

 

Like!