Reportaža

Beograđani u Markartovom objektivu

Tekst: Ružica Mevorah

Foto: Kulturni centar „Grad“

Beogradski glas – Tokom maja i juna gost Kulturnog centra „Grad“ je Sven Markart (Sven Marquardt), nemački fotograf čiji počeci sežu u rane osamdesete i Istočni Berlin. Analogna fotografija i prirodno osvetljenje njegova su specijalnost. U 30 godina dugoj karijeri Markart sada prvi put radi na nekom umetničkom projektu van Berlina, i to baš u Beogradu. U Srbiji je snimio seriju fotografija čiji su glavni akteri Beograđani, a snimaće, kaže, do poslednjeg dana gostovanja, koje se okončava 6. juna.

Markart (56) je poznat po portretima ljudi koje sreće u svom okruženju ili u toku istraživačkih projekata, a izlagao je svoje fotografije u Japanu, Holandiji, Švajcarskoj, Brazilu, Gruziji, Španiji, na Filipinima, u Australiji i Kanadi, a u Beogradu je prvi put u junu 2017. predstavio fotografije nastale osamdesetih u Istočnoj Nemačkoj i poslednjih godina u Berlinu. Na izložbi „Fjučers past“ (‘Future’s Past, engl; prošlost budućnosti) videli smo crno-bele fotografije nabijene simbolizmom i referencama iz istorije umetnosti, koje nisu tako lako uočljive i zahtevaju pažljivo posmatranje.

Markartova umetnička karijera umnogome je bila uslovljena društveno-političkom situacijom pre i posle pada Berlinskog zida. Rođen 1962, ranih osamdesetih postao je asistent poznatog modnog fotografa Rudolfa Šafera. Od 1986. kao samostalni fotograf publikuje svoj rad u mnogim poznatim nemačkim časopisima, učestvuje u grupnim i samostalnim izložbama. Njegov rad je bio cenzurisan u Istočnoj Nemačkoj zbog negovanja specifičnog vizuelnog identiteta koji, kako kaže, nije bio u skladu sa standardima izgleda muškaraca u socijalističkoj državi.

Markart voli da upozna svoje modele i smesti ih u precizno dizajnirano okruženje koje se pretvara u spontanu pozadinu. Na fotografijama dominiraju subjekti u jukstapoziciji sa aksesoarima i rekvizitima. Sve je u jakom kontrastu, pa otuda i odabir crno-bele tehnike koja taj kontrast pojačava. Čak i njegove fotografije snimljene na dnevnom svetlu odaju uglavnom mračnu atmosferu i auru noćnih zbivanja. Ugradnja delova prošlosti u budućnost i sadašnjost predstavlja zajedničku nit u njegovom opusu.

Osim po karijeri fotografa Sven Markart poznat je i kao član obezbeđenja čuvenog berlinskog tehno kluba „Berghain“. Od glave do pete prekriven tetovažama i desetinama pirsinga, taj naoko zastrušujuć muškarac odlučuje da li ćete ući u prestižni klub ili ne, a koliko je važno ući, vidi se i po tome da je više blogova i „Jutjub“ tutorijala posvećeno strategiji sigurnog prolaska pored Markarta.

Ceo tekst pročitajte u PDF izdanju Beogradskog glasa!

Direktno

Beogradski glas

Dobra vest

Naslovna za sredu 10. 10. 2018.

Loša vest

Uzbunjivač

Beogradski glas