Beograd na dlanu

Privatnicima se ustupaju linije na potezima 600 i 700: GSP gubi još 22 linije

Piše: Radenka Marković

Beogradski glas – Urušavanje Gradskog saobraćajnog preduzeća „Beograd“, započeto pre nekoliko godina, prvo ustupanjem naplate privatnoj firmi, zatim prepuštanjem linija privatnim prevoznicima i ustupanjem drugih poslova kao što je održavanja vozila i slično privatnim firmama, po svemu sudeći se nastavlja. Naime, kako navode u Savezu ozbiljnih sindikalaca GSP-a – SOS, jednoj od sindikalnih organizacija u ovom preduzeću, Gradsko saobraćajno preduzeće bi u dogledno vreme moglo izgubiti još 22 autobuske linije, i to na potezima 600 i 700.

Svoje navode sindikalci temelje na planu javnih nabavki za 2019. godinu, koji je Sekretarijat za javni prevoz grada Beograda doneo 16. aprila. U njemu, između ostalog, stoji da će ovaj sekretarijat tokom godine raspisati nabavku usluge izrade projekata javno-privatnog partnerstva za poteze linija 600 i 700.

Profitabilne linije idu privatnicima

Ivan Banković, član Izvršnog odbora Saveza ozbiljnih sindikalaca, kaže da će se po već uhodanom sistemu, kao što je to bio slučaj i sa predajom linija sa poteza 500, napraviti analiza koja će pokazati da je za Grad Beograd, kao naručioca, isplativije da angažuje privatnog prevoznika nego da putnike na tim potezima i dalje prevozi Gradsko saobraćajno preduzeće „Beograd“, čiji je osnivač Grad. To znači da će linije 601, 602, 603, 604, 605, 606, 607, 610, 611, 612, 613, 700, 702, 703, 704, 705, 706, 706E, 707, 708, 709 и 711 – od kojih su neke veoma dugačke, budući da voze do Surčina, Šimanovaca, Batajnice i na kojima je angažovan veliki broj autobusa – biti ustupljene privatnim prevoznicima.

Time bi Gradsko saobraćajno preduzeće pretrpelo veliku materijalnu štetu, između ostalog i zbog toga jer od 1. januara ove godine Grad GSP-u plaća po istom modelu kao i privatnim prevoznicima. Dakle, po ostvarenom efektivnom transportnom radu, koji između ostalog znači da su prevozniku najisplativije dugačke linije, na kojima vozila prelaze više kilometara jer je zarada na njima znatno veća nego na linijama sa manjom kilometražom.

– Na osnovu ugovora Sekretarijata za javni prevoz i GSP „Beograd“, plaćanje se do 1. januara obavljalo delom preko redovnih mesečnih subvencija, za kupovinu nafte i osnovnih delova za održavanje vozila, a delom po realizovanih 93 odsto i više poluobrta na liniji. Dakle, kada bi GSP ostvario 93,2 odsto polazaka na određenoj liniji u toku jednog meseca, bio bi plaćen kao da je ostvario svih 100 odsto polazaka. U te procente se nisu računali polasci koji nisu ostvareni zbog objektivnih razloga kao što su zastoji u saobraćaju, saobraćajne nezgode i slično, već se procenat umanjivao samo kada GSP nije bio u stanju da polazak ostvari zbog tehničkog kvara vozila ili nedostatka vozača. Sada se plaćanje radi na osnovu obavljenog transportnog rada, što znači da postoje penali za svaki neostvareni procenat realizacije reda vožnje – objašnjava Branković.

Višemilionske mesečne štete

U SOS-u navode da još nemaju preciznu računicu koliku bi štetu zbog ustupanja linija pretrpeo GSP – na njoj upravo rade – ali procenjuju da je reč o više miliona dinara na mesečnom nivou.

Objašnjavajući kako bi se gubljenje linija GSP-a odrazilo na broj vozila u gradskom prevozu koje ima javno gradsko preduzeće i privatnici, naš sagovornik navodi da GSP trenutno radnim danima u gradskom prevozu učestvuje sa 675 autobusa, a privatni prevoznici sa oko 420 autobusa. Na potezima 600 i 700 trenutno je angažovan 81 solo autobus GSP-a i 34 zglobna autobusa, što je ukupno 115 autobusa po zimskom redu vožnje. Promenom prevoznika na ovim linijama, broj autobusa GSP-a i privatnika bi se skoro izjednačio jer bi se njihovim gubljenjem broj autobusa GSP-a smanjio na 562, a broj autobusa privatnika povećao na 535.

Kada je reč o mogućim rokovima, odnosno kada bi promene mogle da počnu da stupaju na snagu, Ivan Banković kaže da rokovi zavise od dinamike realizacije tendera.

– U svakom slučaju, to ne bi bilo ostvarljivo do kraja ove godine, ali već sledeće godine bi moglo da stupi na snagu. Napominjem i da je GSP „Beograd“ u procesu nabavke novih solo autobusa, što će nametnuti potrebu za reorganizacijom linija unutar svojih saobraćajnih pogona u narednim mesecima jer solo autobus ne može da zameni kapacitet zglobnog autobusa, koji je potreban na brojnim linijama, zbog velike opterećenosti tih vozila.



Budućnost dovedena u pitanje
U Savezu ozbiljnih sindikalaca ističu da su zabrinuti za dalji opstanak i funkcionisanje GSP-a jer se ovakvim potezima Grada Beograda dovodi u pitanje budućnost gradskog prevoznika.

Ustupanjem linija privatnim prevoznicima direktno se ugrožavaju prihodi kompanije i gubi utakmica sa privatnim prevoznicima koji će prednjačiti u broju autobusa na gradskim ulicama.

– Čak i kada bi GSP zauzvrat, odnosno zbog prepuštanja linija sa poteza 600 i 700, preuzeo neke linije u užem centru grada, to bi i dalje bilo štetno po njega. I to zato što se na prigradskim potezima ostvaruje veći transportni rad i veći broj pređenih kilometara, pa bi se zato u kasu GSP-a slivalo znatno manje novca, dok bi privatni prevoznici profitirali – ukazuje Ivan Banković.

Direktno

Beogradski glas

Dobra vest

Naslovna za sredu 17. 07. 2019.

Loša vest

Uzbunjivač

Beogradski glas

Podržite nas. Lajkujte našu Facebook stranicu

 

Like!