Beograd na dlanu

„Istorijski budžet“ Beograda od milijardu evra pao posle 65 dana: Autobuse kupujemo na kredit

Beogradski glas – Bez odbornika Saveza za Srbiju i Pokreta slobodnih građana, koji bojkotuju rad Skupštine grada, u ponedeljak je održana jedna od najkraćih sednica prestoničkog parlamenta. Pored vladajuće većine, koju čine odbornici SNS-a i partneri s njihove izborne liste, te predstavnici SPS-a, u sali su ostali i odbornici sa liste Aleksandra Šapića (SPAS). SPAS doduše nije glasao za rebalans budžeta, koji je usvojen bez ikakve rasprave, nakon uvodnog govora Gorana Vesića, zamenika gradonačelnika. Rebalans budžeta usvojen je radi podizanja kredita od 35 miliona evra, i to kod zasad nepoznate komercijalne banke, a za kupovinu novih autobusa za Gradsko saobraćajno preduzeće Beograd.

Budžet za 2019. donet je inače pre samo dva meseca. „Istorijski budžet Beograda“, kako su ga ponosno krstili odbornici vladajuće većine, po prvi put u istoriji grada veći od milijardu evra, „razvojni budžet“, kako su se hvalili, pao je posle samo 65 dana od usvajanja. „Budžet Beograda za 2019. godinu rezultat je pre svega povećanja zaposlenosti i povećanja zarada na teritoriji grada, a to je posledica ekonomskog oporavka zemlje, koji je počeo onog trenutka kada je tada premijer, a sada predsednik hrabro krenuo u sprovođenje teških i nepopularnih ekonomskih mera“, ushićen je bio pre dva meseca Zoran Radojičić, gradonačelnik Beograda. Nije se čuo na ovonedeljnoj, 11. sednici Skupštine, ali inače se od izbora retko viđa u sali na Trgu Nikole Pašića.

Novi budžet predviđa da Grad uzme kredit od 35 miliona evra za kupovinu novih autobusa, s tim da do kraja godine vrati 39 miliona evra, za koliko će ga kamate uvećati, te da tako ne probije zakonski limit od 10 odsto. GSP Beograd će, kaže se dalje, potom iz sopstvenih prihoda (!) izdvojiti 10 miliona evra, čime će ukupan iznos za nabavku novih autobusa biti 45 miliona evra. Goran Vesić očekuje da će Grad moći da kupi između 200 i 230 autobusa za taj novac (paušalna procena, pošto očito ne zna), a rekao je i da će tražiti kompletnu isporuku do 1. septembra 2019.

Nemoguće je da gradska vlast pre dva meseca nije bila svesna katastrofalnog stanja u javnom gradskom prevozu! Ili su čekali odluke raznih ministarstva, o kojima pišemo na prethodnim stranama, odluke koje bi trebalo pomognu gradu tako što bi se popravio procenat naplate karata u prevozu i uvela rigoroznija kontrola putnika. Veruju valjda da će procenat naplate podići novouvedena obaveza poslodavaca da dokumentuju trošenje naknade za prevoz za svakog zaposlenog. A kontrolu i oštrije kažnjavanje putnika koji se švercuju valjda će da prepuste budućim milicionerima, čim se komunalna policija preobrati u miliciju, a novi organi javnog reda i mira steknu veća ovlašćenja i nadležnosti. Trenutno tek svaki sedmi zaposleni u Beogradu plaća javni gradski prevoz. Prethodnih dana čuli smo podatak da, od 715.000 zaposlenih u prestonici, „bus plus“ dopune redovno uzima 114.000 radnika.

Kako sada stvari stoje, očigledno je da je gradska vlast uspela da upregne čitav državni aparat u rešavanje svog problema. Očito da čak ni famozni „istorijski i razvojni budžet za 2019. godinu“ ne može da podnese cenu koštanja i operativnog poslovanja Gradskog saobraćajnog preduzeća. U koje ova vlast godinama ništa ne ulaže, a pitanje je i kako njihovi kadrovi vode tu firmu od javnog značaja.

Ceo tekst pročitajte u štampanom izdanju Beogradskog glasa!

Direktno

Beogradski glas

Dobra vest

Naslovna za sredu 08. 05. 2019.

Loša vest

Uzbunjivač

Beogradski glas