Beograd na dlanu

Beograđane nema ko da vozi

Piše: Radenka Marković

Beogradski glas – Do pre nekoliko godina raditi u Gradskom saobraćajnom preduzeću Beograd bio je san mnogih vozača. Tražila se veza i čašćavalo koga je trebalo kako bi se dobio posao u gradskom prevozniku jer to je značilo pre svega dobru platu, ali i solidne uslove rada. Sada je konkurs za vozače u GSP-u stalno otvoren, ali ljudi se veoma slabo javljaju. I oni koji dođu ne ostaju dugo, već, kao i njihove starije kolege, iz GSP-a idu u inostranstvo, u Italiju, Francusku, Sloveniju, Slovačku, Nemačku, pa i u Hrvatsku.

Idu za platu veću i do tri, četiri puta. Kako navode u Savezu ozbiljnih sindikalaca (SOS) GSP-a, jednoj od sindikalnih organizacija u ovom preduzeću, vozač u GSP-u, bez prekovremenih sati i noćnog rada, mesečno može da zaradi oko 45.000 dinara, dok u inostranstvu dobije tri pa i četiri puta više.

Ovo je i jedan od razloga što vozila Gradskog saobraćajnog preduzeća Beograd nema ko da vozi i što Beograđani čekaju prevoz duže nego ranije i ne mogu da se pouzdaju u red vožnje istaknut na terminusima.

Ivan Banković, član Izvršnog odbora Saveza ozbiljnih sindikalaca, navodi da je GSP za prvih deset meseci ove godine svojevoljno napustilo 170 ljudi, od čega najveći broj čine vozači autobusa. Oni imaju položenu C i D kategoriju, pa ispunjavaju uslove da voze i kamione i autobuse, a u zemljama u koje vozači idu najviše se i traže upravo vozači autobusa i kamiona.

Osim malih plata iz firme ih teraju i loši uslovi rada, kao što je osmočasovno radno vreme, često uskraćivanje za pauze na kraju linije i slično.

– Poseban je problem to što su vozači često dovedeni u situaciju da upravljaju tehnički neispravnim vozilima samo da bi se zadovoljila forma da je vozilo u određenom, tzv. vremenu preseka bilo u prevozu. Najvažniji preseci, koji zapravo predstavljaju broj vozila u prevozu u tom trenutku, rade se u 6, 8, 14, 16 i 18 časova. Menadžmentu preduzeća bitno je samo da u tom trenutku u prevozu bude dovoljan broj vozila, a da li će to vozilo posle pola sata ili sat zbog tehničke neispravnosti biti povučeno iz prevoza njih ne zanima. A upravo to se često dešava – kaže Ivan Banković

On dodaje da nisu tačne tvrdnje iz menadžmenta i nekih drugih sindikalnih organizacija u preduzeću da je javni prevoz u Beogradu slab zbog saobraćajnih gužvi u gradu i slabe protočnosti saobraćaja, već zbog nedostatka vozača i ispravnih vozila u GSP-u. Jer, kako kaže, saobraćajnih gužvi je uvek bilo, ali se vozila gradskog prevoza nisu ovoliko dugo čekala kao što se čekaju sada.

Zbog manjka vozača i neispravnih vozila mnogi planirani polasci se ne realizuju.

– Izveštaj o izlaznosti vozila jasno pokazuju da imamo lošu realizaciju reda vožnje. Tako je, recimo, u oktobru, na liniji 16 realizacija polazaka iznosila 84 odsto, što znači da 16 odsto polazaka uopšte nije ostvareno. Na liniji 23 realizovano je samo 81 odsto polazaka, dakle skoro petina planiranih polazaka uopšte nije ostvarena. Problematična je i nekada najbolja linija u gradu, 31, gde je procenat realizacije iznosio svega 86,1 odsto. U ovim podacima nisu uračunati polasci koji nisu realizovani zbog gužvi ili zastoja, oni su nešto posebno, reč je samo o polascima kojih nije bilo zbog nedostatka vozača ili kvarova – objašnjava naš sagovornik. 

On navodi da ne piju vodu ni objašnjenja iz Grada, kao osnivača GSP-a, kao i poslovodstva samog preduzeća, da je prevoz loš zato što se navodno mnogo ljudi švercuje pa su zbog toga prihodi preduzeća smanjeni.

– Činjenica je da novac koji GSP švercovanjem putnika ne prihoduje nadoknadi iz subvencija koje dobija od Grada. To naravno nije opravdavanje za neplaćanje karata, ali definitivno ni problem sa prevozom nije u tome što svi građani ne plaćaju karte. Zapravo, švercovanje je problem Grada i „Bus plusa“. Inače, od novca prikupljenog prodajom karata, 8,53 odsto ide „Apeksu“, 65 odsto GSP-u, a ostatak privatnicima – kaže on i dodaje da su mehanizmi kontrole u rukama Grada i da bi Grad trebalo da sprovede neophodne mere da se prevoz urednije plaća.

 

Za tri godine kupljeno samo 30 autobusa
Drugi razlog zbog koga Beograđani poslednjih godina imaju sve lošiji prevoz jeste manjak vozila GSP-a jer se stara vozila zbog celodnevne upotrebe raubuju, a nova se slabo kupuju. Tako je u poslednje tri godine kupljeno samo 30 novih autobusa.

– To je premalo, a s druge strane problem je što su sve to vozila „Ikarbusa“. To donekle jesu dobra vozila, u smislu da im je recimo dobar motor, dobar menjač, ali završna obrada i održavanje tih vozila, dok su u garantnom roku, veoma je sporno. Nedostaci koji se pojave nekada se sporo otklanjanju, što GSP-u pravi problem jer poduže vreme ne može da računa na neko vozilo koje je zapravo novo i od koga se očekuje da bude u pogonu – objašnjava Ivan Banković.   

 

Direktno

Beogradski glas

Dobra vest

Naslovna za sredu 20. 03. 2019.

Loša vest

Uzbunjivač

Beogradski glas